על בית הספר

המטרה המרכזית של החטיבה החינוכית-שיקומית בבית-חינוך עיוורים היא ליצור הזדמנויות המאפשרות שיקום בתחומים חינוכיים, תעסוקתיים, בין אישיים ותוך אישיים, כדי להביא ליתר אוטונומיה בקהילה. התוכנית המוצבת לתלמיד היא אישית, והיא לוקחת בחשבון את כישוריו וקשייו. הטיפול הוא הוליסטי, והתוכנית נבנית ע"י צוות משולש של מורה, מדריך ומטפל (עו"ס). בדרך זו, מקיפה התוכנית של החניך את התחומים השונים בהם הוא נדרש להתקדם לקראת עצמאות מרבית, רכישת ידע ומיומנויות.
הכיתות בנויות לפי רמת יכולת, כאשר תלמידי הכיתה העיונית מתמודדים עם מספר בחינות בגרות. תלמידי הכיתות השיקומיות עוסקים בתחומים של כישורי חיים ותפקוד עצמאי. 
לתלמידים ניתנים שעורים בטיפול עצמי, בניידות ובשימוש באביזרים המתאימים לעיוורים וליקויי ראייה.
בתוכנית של כל הכיתות: חינוך לחיי תעסוקה עם התנסויות בתעסוקה במקומות שונים ברחבי העיר, בנוסף על התנסות בסדנא תעסוקתית הפועלת במקום. תוכנית הלימודים כוללת גם סדנאות:אומנות, קרמיקה, כלכלת בית, נגרות, בדק בית, ועוד. במסגרת הלימודית, קיימת תוכנית ייחודית של שימושי מחשב והכרת המחשב המותאם לעיוורים וליקויי ראייה, וכן שעורי ספורט מותאמים לאוכלוסייה זו.

אנג'ל נגרות 1

נגרות

הסדנא לנגרות מאפשרת לעיוורים וללקויי הראיה להתנסות ביצירה בעץ ברמות השונות. הרעיון, שנהגה ע"י המנכ"ל לפני כ-25 שנה, נולד מפגישה עם נגר עיוור, שהוכיח שאכן גם אדם ללא חוש ראיה יכול להוציא תחת ידיו עבודות עץ מושלמות. ואכן כך זה בסדנא. העיוורים ולקויי הראיה משתמשים במכשור מותאם, המונע עעל האפשר סיכונים. הם עובדים על תכנון מוצר, פירוט שלבי העבודה וביצוע, כאשר בתחילת הלימוד הם עובדים על מוצרים פשוטים ובהמשך מצליחים לייצר מוצרים מורכבים. כגון: ארוניות, שולחנות, מוצרי נוי, ועוד. תלמידי החטיבה החינוכית - שיקומית הלומדים בסדנא, מפתחים אסטרטגיות של תכנון ומרחב, יחד עם פיתוח חוש המישוש, ואלה עוזרים להם בפיתוח הלמידה והעצמאות. בנוסף,מפיקים התלמידים הנאה רבה מהמוצר המוגמר, המשרת אותם בחיי היום-יום.

קרמיקה

העבודה בחומר בסדנא לקרמיקה מגוונת וכוללת יצירה בעזרת החומר, הבנת היצירה הדו-מימדית והתלת-מימדית, פיתוח מושגי מרחב, אומדנים, כמו גם עבודה יצירתית-חופשית הנוגעת בתחום הרפואי. חלק מהתלמידים מתנסים גם בעבודה באובניים ולומדים את שלבי העבודה. ברמות הנמוכות יותר, מביאה הסדנא לחיזוק ופיתוח מושגי יסוד, העוזרים בחיזוק מיומנויות של למידה בתחומים השונים. במסגרת הסדנא מתנסים התלמידים גם בציור, באופן המותאם ללקויי ראיה ועיוורים. בין העבודות שיצרו התלמידים: כלי נגינה, כלי תחבורה, גוף האדם, מרחבים מוקטנים, כלים שימושיים, תמונות, חפצי נוי, ועוד.

אומנות

סדנת האומנות בבית חינוך עיוורים עמוסה בעבודות התלמידים. מוצרים כמו מחזרוזות, תמונות, עבודות זכוכית, מזוזות, חנוכיות, אהילים, כלי זכוכית מעוטרים, ועוד. בתהליך העבודה מתרגלים התלמידים מושגים של רצף, אסטרטגיות במרחב, חיזוק מוסגי יסוד, פיתוח וחיזוק רגישות חוש המישוש, ופיתוח הכישורים היצירתיים. התלמידים עובדים על הכרת החומרים, תכנון העבודה, הבנת שלבי העבודה - עד למוצר המוגמר. סוגי העבודות והחומרים בסדנא מגוונים ביותר על מנת לאפשר לכל אחד מהתלמידים להביע את עצמו בצורה האופטימלית. עבודות התלמידים מבוקשות מאוד ונמכרות היטב בבזארים שונים הנערכים לאורך השנה.

כלכלת בית

הסדנא לכלכלת בית ומיומנויות המטבח, שמה דגש רב על העצמאות התפקודית של המשתתפים. עצמאות תפקודית זו באה לידי ביטוי בכל הנושאים הקשורים לטיפול עצמי באוכל, ולהתמודדות עם כלי המטבח המגוונים, תוך התאמתם לשימוש העיוור.

פרטים ליצירת קשר

  • מנהלת בית הספר - רחל סקרוביש - 052-2284511
  • יועצת בית הספר - מנוחה טרופ - 054-4564761
  • מזכירות בית הספר - 02-6599530