שחף

תוכנית שח”ף

תלמידי בית הספר שלנו  המאופיינים בעיוורון או לקות ראיה, וחלקם עם קשיים נוספים, זקוקים לחיזוק ולהעצמה בתחומים חברתיים ותוך אישיים ולהזדמנויות לתרגל מיומנויות של עצמאות. הם זקוקים גם ליום פעילות ארוך שמאפשר גם תרגול למידה והכנת שיעורי בית, דבר שלא מתאפשר תמיד בבית ההורים.

בנוסף זקוקים החניכים לתרגל מיומנויות חברתיות של שיתוף, משחק, תחרות, מנהיגות, שיח ועוד,הם זקוקים גם למענה חברתי מותאם המכיל בתוכו גם שילוב בפעילויות הקהילה.

 

תוכנית שח”ף הפועלת בכל ימות השבוע א’-ה’ בשעות אחר הצהריים, לאחר שעות הלימודים, מתמקדת בתחומים אלה:

* הרחבת המיומנויות החברתיות ומענה לבדידות חברתית.

* ניצול שעות הפנאי, שיפור הקשר עם הקהילה והעצמת יכולות הנתינה שלה. ניצול שעות הפנאי מתבטא גם בחוגים כמו מוזיקה, גינון, דרמה, סיורי טבע ויציאות לעיר. בנוסף ניתן דגש מיוחד לתחומי ספורט שונים, לפיתוח מיומנות גוף ומרחב.

* חיזוק מיומנות של תפקוד עצמאי דרך הכנת אוכל, התארגנות, היגיינה, קניות וניידות במסגרות השונות, תוך התייחסות ל-ADL ראשוני ומשני.

* החוגים השונים משיקים גם להתפתחות הסנסומוטורית ומספקים גירויים ומענה ברמה האישית וברמה המקצועית.

* העצמת הכישורים החברתיים דרך לקיחת אחריות בקבוצה, מילוי תפקידים ופיתוח הדיאלוג הקבוצתי ע”י שיתוף והבעת רגשות.

* הארכת יום הלימודים, כמענה לצורך של החניך ומשפחתו.

מבנה התוכנית

חניכי התוכנית משובצים לקבוצות, בשאיפה ליצור התאמה מרבית בגיל וביכולת הקוגניטיבית. בראש התוכנית עומד רכז שלמד את תחום החינוך המיוחד והחינוך הבלתי פורמלי. לכל קבוצה צמוד מדריך קבוע כשלצדו מתנדבים ובנות שירות לאומי. צוות נוסף הוא של  המורים ומעבירי החוגים, שנמצאים בדיאלוג מתמיד עם המדריכים ועם רכז התוכנית. את התוכנית מלווה עובד סוציאלי, המדריך את הרכז ואת צוות ההדרכה. במהלך התוכנית נערכות ישיבות צוות למשוב, לתכנון ולהערכה. הורי החניכים נמצאים בקשר מתמיד עם צוות בית הספר.

החוגים: מגננות ועד מוזיקה

החוגים השונים בתוכנית שח”ף מתמקדים בתחומי למידה, ספורט, תנועת נוער, פעילות פנאי ופעילות חברתית. להלן דוגמאות לכמה חוגים ולפעילויות:

* גינון: חברי הקבוצה מפתחים בחוג זה יכולות בתחום הגינון והחקלאות. בהנחיית הגנן חווים חברי הקבוצה חוויה של עבודה בגינה והם מפתחים את הגינה האישית שלהם. החניכים לומדים מיומנויות שונות לעבודה בעזרת כלי הגינון, וכן לומדים על שתילים וצמחים שונים. חווית הגינון מקנה לחניכים ערכים של עבודת צוות, שיתוף פעולה ואחריות והיא מאפשרת לחניכים לקצור את פירות עשייתם.

* בריכה: בפעילות זו לומדים הילדים בהנאה רבה לפתח את יכולות השחייה שלהם. זהו זמן פנאי לחברי הקבוצה המאפשר לכל אחד לקבל שיעור שחייה המותאם אישית עבורו.

* ספורט טיפולי: חוג זה מקנה לחניכים תהליך התפתחותי באמצעות ספורט. החוג מועבר בצורה חווייתית ומורכב מפעילויות שונות ומגוונות כגון סולמות וחבלים, קיר טיפוס, שימוש בכדורים ועוד. המטרות העיקריות הן לחזק את היכולות המוטוריות של החניכים, לפתח אחריות כיחיד בקבוצה, להוביל, להתחרות וליצור גיבוש בין חברי הקבוצות.

* התנדבות ב”חסדי נעמי”: ההתנדבות קבוצתית. החניכים הבוגרים יוצאים יחד לארוז מוצרים למשפחות מעוטות יכולת, והפעילות המשותפת מאפשרת להם לחוות תחושה של נתינה בעלת משמעות.

* פעילות בתנועת נוער: חניכי שח”ף מהווים חלק מסניפי תנועת הנוער “אריאל”. מדי שבוע מגיעים מדריכים מהתנועה ומעבירים לחניכים פעילויות ברוח ובהווי התנועה. מתקיים מפקד ולאחר מכן פעילות לכל קבוצה. מתוך מפגשים אלה נוצרת היכרות עם עולם תנועות הנוער. בנוסף נוצרת אווירה של גיבוש בין הקבוצות השונות. פעמיים בשנה מצטרפים חניכי שח”ף לפעילות ארצית של התנועה.

* חוג ארץ ישראל: פעם בשבוע מתקיים סיור של החניכים ברחבי ירושלים. הסיורים מתמקדים בנושא מרכזי, ובכל חודש – נושא אחר: לדוגמה, עתיקות, שכונות, ריחות ועוד. בכל סיור לומדים החניכים על מקום הסיור ועל ההקשר שלו לנושא החודשי.  בסיורים מתקיים מפגש אמצעי ובלתי אמצעי של החניכים ותושבי ירושלים, והמפגש מהווה גם הזדמנות לייצוג עצמי, לשיח ולהתמודדות בקהילה. היכרות זו מעשירה את החניכים ומעלה את רמת המודעות הציבורית לעיוורון וליכולות של החניכים.

* פעילות בקיבוץ צובה: החניכים יוצאים אחת לשבוע לפעילות בקיבוץ צובה יחד עם בני השירות הלאומי. הפעילות כוללת טיולים, עבודה בנגרייה ופעילויות של גיבוש ועשייה חברתית.

* מוזיקה: בחוג מפתחים החניכים את השמיעה המוזיקלית, בעודם שרים, מנגנים ומקשיבים לצלילים. הם לומדים על עולם המוזיקה ומתרגלים באמצעות השירים וכלי הנגינה הקשבה ושיח השואף להרמוניה.

ימי הפעילות בשח”ף הם א’ עד ה’, בין השעות 15:00-18:00.